Elevator Pitch / Pitchen

Pitchen
De eerste indruk maak je maar één keer!

Een Elevator Pitch is een kort en bondig pakkend praatje over jou en je werk, of je bezigheden. Een goede pitch maakt nieuwsgierig en nodigt uit tot een vervolg; een gesprek, een afspraak of bijvoorbeeld informatie.  Dit korte gesprekje kan het begin zijn van een (nieuwe) relatie.
De beste elevator pitch heeft een prikkelende opening, zoekt de verbinding met de ontvanger en wordt met passie gebracht. Zij duurt maximaal 30 tot 40 seconden (circa 100 woorden) en bevat een duidelijke wens, vraag, verzoek of  uitnodiging tot een vervolgafspraak.

Een goede pitch helpt je om te focussen en tot de kern van je boodschap te komen; langer maken kan altijd.
Ze zeggen niet voor niets: “Less is more” en “In den beschrenkung erkennt mann den Meister”.

Een pitch kan je op alle momenten nodig hebben, zowel privé als voor je werk.  De vorm en inhoud verandert voortdurend en is afhankelijk van je doel, de situatie en je gesprekspartner(s). Zowel op een feestje als bij een belangrijk congres, in al die situaties is het fijn als de woorden makkelijk komen. Dat je weet wat je wilt zeggen en hoe je dit aan gaat pakken. Bijvoorbeeld alleen al een helder antwoord geven op de vraag “wat doe jij zoal?”…

In een workshop Effectief pitchen gaan de deelnemers bouwen aan en oefenen met hun eigen pitch. Ze krijgen veel praktische handvatten, kennis en inzichten over de juiste pitch in verschillende situaties.

In de training Overtuigend Presenteren is het een vast onderdeel, omdat een goede Pitch ook in een Presentatie goed gebruikt kan worden.

Tevens is Pitchen een onderdeel bij een Netwerktraining. Bij netwerkgesprekken moet je zeker jezelf goed kort  en kernachtig kunnen voorstellen.

Natuurlijk kan je ook kiezen voor individuele coaching in Pitchen, waarbij je heel doelgericht met je eigen pitch aan de slag gaat en veel persoonlijke feedback en aandacht krijgt. In overleg kunnen we dit altijd combineren met andere doelgerichte oefeningen op het gebied van de verbale en non-verbale communicatie en presentatie. Denk aan stemgebruik of bijvoorbeeld overtuigingskracht.